ارتباط با ما پست الکترونیک حراست دانشگاه اتوماسیون تغذیه کتابخانه آموزش
زگهواره تا گور دانش بجوی.
 


آشنایی با گروه :

پذيرش دانشجوی رشته شهرسازی در دانشگاه شيخ بهايي از سال 1381 آغاز گردید که از سال 1384 با تغيير سرفصل به رشته مهندسی شهرسازی تغيير نام داد. فارغ التحصيلان اين رشته به عضويت سازمان نظام مهندسی در می آيند و از مزايا و امکانات اين سازمان برخوردار می گردند. به اين ترتيب که پس از سه سال عضويت در سازمان واجد شرايط دريافت پروانه اشتغال به کار حقوقی در زمينه شهرسازی می گردند و مجوز انجام کارهايي نظير تفکيک زمين های بزرگ شهری و پيرامون شهر، بررسی و پيشنهاد جداره سازی برای خيابان های اصلی و گذرهای مهم شهری، بررسی تراکم های شهری و تعيين تراکم ها، پيشنهاد منظر شهری و .... را خواهند داشت.

دروس اين رشته همچون ساير رشته ها به پنج دسته پايه، اصلی، تخصصی،‌عمومی و اختياری تقسيم شده اند ليکن عمده تفاوت اين رشته با ساير رشته ها در اين است که عمده دروس آن به صورت عملی و يا کارگاهی می باشند. هر واحد عملی معادل دو واحد تئوری و هر واحد کارگاهی معادل سه ساعت تئوری می باشد.

دانشجويان اين رشته در سال اول تحصيل خود با مبانی نظری و عملی اين رشته طی چهار درس بيان معماری 1 و بيان معماری 2 و مبانی طراحی 1 و مبانی طراحی 2 آشنا می شوند. پس از آن از نيمسال سوم تحصيل، دروس کارگاهی آنها تحت عنوان طرح شهرسازی آغاز می گردند که به ترتیب پيش نيازهای مشخص شده در چارت درسی از طرح شهرسازی 1 تا طرح شهرسازی 5 و در نهايت طرح نهايي را می گذرانند.

از طرح شهرسازی 1 تا طرح شهرسازی 3 پروژه ها به صورت گروهی تعريف می شوند و به اين ترتيب دانشجویان با نحوه کار گروهی و همکاری مشترک نيز آشنا می شوند. پس از آن در کارگاه های آخر يعنی طرح شهرسازی 4 و 5 پروژه ها به صورت فردی بوده و توانايي های فردی دانشجويان ارزيابی می گردد. توانايي های علمی و حرفه ای دانشجويان اين رشته در طول چهار سال تحصيلی نه تنها در پروژه های درسی (فردی و يا گروهی) مورد ارزيابی قرار می گيرد بلکه اين دانشجويان در طول دوران تحصيل خود به اشکال ديگری نظير برگزاری نمايشگاه ها، شرکت در بازديدهای علمی و کلاس های شهری،‌ برگزاری آزمون ها و مسابقات عملی و ... به چالش کشيده می شوند. در اين قبيل برنامه ها مهارت های ارتباطی و اجتماعی و حس همکاری گروهی دانشجويان که در عرصه حرفه شهرسازی بسيار پراهميت می باشد تقويت می گردد.

از اهداف عمده نمايشگاه های شهرسازی علاوه بر به نمايش گذاشتن روند آموزش اين رشته در طی هشت نيمسال، تقويت حس همکاری دانشجويان به واسطه انجام کار گروهی مشترک در طول برپايي نمايشگاه می باشد. روند شکل گيری یک نمايشگاه به اين صورت است که پس از اينکه زمان و مکان برگزاری نمايشگاه مشخص گرديد دانشجويان با مراجعه به اساتيد گروه از مشاوره و راهنمايي های ایشان برای طراحی و پياده سازی نمايشگاه مدد می جويند تا بتوانند ايده های نوين شهرسازانه خود را منطبق بر اصول معماری و شهرسازی اسلامی اجرا نمايند. در اين نمايشگاه ها دانشجويان فضاهای مختلف شهر اسلامی را به گونه ای شماتيک به نمايش گذاشته و فضاهايي را نيز برای به نمايش گذاشتن پروژه های دانشجويي خلق می کنند. خلق اين فضاها به گونه ای است که بازديد کننده از ابتدای ورود به نمايشگاه تا پايان بازديد می تواند با روند کلی آموزش علم شهرسازی در طی هشت ترم دوران تحصيل دانشجويان اين رشته به خوبی آشنا گردد. در پايان هر نمايشگاه از بازديدکنندگان نظرسنجی به عمل می آيد که اين نظرسنجی ها در طول سالهای گذشته حاکی از رضايت بازديد کنندگان بوده است.

لازم به ذکر است اين دانشگاه از اولين دانشگاه هایی بود که رشته مهندسی شهرسازی را ارائه نمود و به لطف خداوند و تلاش و همت هیئت مؤسس محترم، مدير گروه محترم و اعضای هيئت علمی آن يکی از بهترين دانشگاه ها در اين رشته بوده است. بسياری از فارغ التحصيلان رشته شهرسازی اين دانشگاه در مقاطع بالاتر از دانشگاه های معتبر ايران و جهان فارغ التحصيل شده و يا در آنها مشغول به تحصيل می باشند. در عرصه حرفه ای نيز فارغ التحصیلان در ارگانهای مختلف نظير معاونت شهرسازی و معماری شهرهای مختلف، شهرداری ها و شرکت های مشاور معماری و شهرسازی معتبر مشغول به کار می باشند.تعدادی از فارغ التحصيلان نيز در دانشگاه های مختلف به تدريس مشغول می باشند.

همچنين به همت مدير گروه اين رشته، کتابخانه دانشگاه در بخش شهرسازی به لحاظ تنوع و تعداد کتاب در سطح بسيار بالايي می باشد به گونه ای که 1223 جلد کتاب فارسی و 168 جلد کتاب لاتين در کتابخانه موجود می باشد.

ضرورت و اهميت :

توسعه شهر نشيني و رشد شهر ها و شهر گرايي در سده اخير ، روز به روز به مسايل شهري ابعاد جديدتري بخشيده است . امروزه مراقبت و هدايت توسعه شهري و ساماندهي مناطق پيرامون شهري از اهميت ويژه اي بر خوردار گشته است

طي دهه هاي 1335-1375 تعداد شهر هاي ايران سه برابر شده وپيش بيني مي شود که در سال 1400 شمسي اين تعداد باز هم دو برابر گردد .تداوم اين روند در آينده ،مراقبت و هدايت توسعه هاي شهري را در دستور کار قرار داده و بر تربيت نيروي انساني آگاه و کارا در سطوح مختلف شهر سازي تاکيد مي کند

 

:کارشناس گروه

رئیس دانشکده
:نام و نام خانوادگی
دکتر ناصر قاسم آقایی              
:مرتبه علمی
استاد              
 
                     لینک های مفید | راهنمای تلفن های دانشگاه | درباره دانشگاه | ارتباط با ما